Ρεπορτάζ: Νίκος Μορφονιός

Ως το πρώτο πλήγμα στο παρασύνταγμα των μνημονιακών ρυθμίσεων χαρακτήρισε το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για την αποκατάσταση των αδικιών στο Δημόσιο ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γ. Κατρούγκαλος.

Η συζήτηση που ξεκίνησε την Πέμπτη, σημαδεύτηκε από τη μεθοδευμένη απόπειρα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μετατοπίσει το ενδιαφέρον και να αποφύγει τη συζήτηση επί της ουσίας του νομοσχεδίου, καθώς επικαλέστηκε ζήτημα "σύγκρουσης συμφερόντων" στο πρόσωπο του εισηγητή της κυβέρνησης Γ. Κατρούγκαλου με αφορμή την υπόθεση των συμφωνητικών.

Η απάντηση ήρθε πρώτα διά στόματος Ν. Βούτση, ο οποίος εξέφρασε πλήρη στήριξη στον αναπληρωτή υπουργό υπογραμμίζοντας: "Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα ασυμβίβαστου είτε ωφέλειας και με αυτή την έννοια υπήρχε και υπάρχει πλήρης εμπιστοσύνη προς τον Γιώργο Κατρούγκαλο".

Ο Γ. Κατρούγκαλος επισήμανε πως στόχος είναι να τρωθεί το πλεονέκτημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η ηθική της υπεροχή και επανέλαβε πως η κατηγορία ότι "θα είχα άμεσο οικονομικό όφελος από την αποκατάσταση των απολυμένων έχει καταπέσει", καθώς επίσης ότι "ούτε ένα ευρώ δεν περιμένω ως προσωπική απολαβή". Στη συνέχεια ο αρμόδιος υπουργός ανέπτυξε τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου, το οποίο, όπως σημείωσε, "επιφέρει το πρώτο πλήγμα στο παρασύνταγμα των μνημονιακών ρυθμίσεων" επιχειρώντας "να επαναφέρει τη συνταγματική και δημοκρατική τάξη που ανατράπηκε από την αντιμεταρρύθμιση της τελευταίας τετραετίας στον χώρο της διοίκησης".

Το ν/σ ορίζει τις διαδικασίες επαναφοράς των 3.900 διαθέσιμων, που απολύθηκαν ή παραμένουν σε καθεστώς διαθεσιμότητας, καθορίζοντας ότι το προσωπικό αυτό επανέρχεται κατόπιν αίτησής του στο υπουργείο όπου υπαγόταν οργανικά ή στο νομικό πρόσωπο εποπτείας του, σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις.

Της επαναφοράς αυτής θα προηγηθεί η λεγόμενη "εθελοντική κινητικότητα", στο πλαίσιο της οποίας δύνανται να μετακινηθούν σε θέσεις που θα προσδιοριστούν με βάση τις ανάγκες των υπουργείων. Στην κινητικότητα αυτή δύνανται να συμμετάσχουν και οι υπάλληλοι που τέθηκαν σε εργασιακή εφεδρεία το 2011, ενώ δεν θα λάβουν μέρος οι υπάλληλοι για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικοί πίνακες διάθεσης, καθώς μετατάσσονται / μεταφέρονται υποχρεωτικά σε θέσεις τις οποίες καταλαμβάνουν βάσει των οριστικών πινάκων διάθεσης.

Στο ίδιο πλαίσιο επανασυστήνονται ακόμη οι κλάδοι των καθηγητών Τεχνικής Εκπαίδευσης, του προσωπικού των πανεπιστημίων, καθώς και των σχολικών φυλάκων που καταργήθηκαν. Το προσωπικό των κλάδων αυτών, εφόσον δεν έχουν μεταταχθεί / μεταφερθεί βάσει οριστικών πινάκων διάθεσης, δύναται να επανέλθουν στις θέσεις τις οποίες κατείχαν πριν τεθούν σε διαθεσιμότητα ή πριν λήξει η υπαλληλική τους σχέση, ενώ ισχύει και για εκείνους η εθελοντική συμμετοχή στη διαδικασία της κινητικότητας.

Στο άρθρο του ν/σ που αφορά την επανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας και την επιστροφή στους ΟΤΑ των πρώην δημοτικών αστυνομικών, που βρίσκονταν στην ΕΛ.ΑΣ., προστέθηκε η δυνατότητα των δήμων να μην δεχτούν την επανασύσταση με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Στην περίπτωση αυτή, οι θέσεις που επανασυστήθηκαν καταργούνται και όσοι τις κατείχαν μπορούν με αίτησή τους να τοποθετηθούν στο υπ. Εσωτερικών ή το υπ. Μεταναστευτικής Πολιτικής.

Επιπλέον με το ν/σ αποκαθίστανται οι αδιόριστοι του ΑΣΕΠ, οι οποίοι μπορούν να διατεθούν για διορισμό βάσει νέας προκήρυξης πλήρωσης θέσεων, η οποία εκδίδεται από το ΑΣΕΠ αποκλειστικά γι' αυτούς, ενώ οριοθετείται η εφαρμογή της επίταξης αποκλειστικά στις περιπτώσεις που καθορίζει το Σύνταγμα, ορίζοντας ρητώς ότι σε καμιά περίπτωση δεν επιβάλλεται πολιτική επιστράτευση ή οποιαδήποτε μορφή επίταξης προσωπικών υπηρεσιών ως μέτρο αντιμετώπισης απεργίας.

Αναφορικά με τους 40.000 υπαλλήλους Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, το ν/σ δεν τους μετατρέπει τελικώς σε μόνιμους υπαλλήλους, αλλά ορίζει ότι μπορούν να συμμετέχουν στις διαδικασίες κινητικότητας με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με το μόνιμο προσωπικό.

Στο ν/σ προστέθηκαν δύο ακόμη άρθρα σχετικά με την προκήρυξη για την ανάδειξη -για πρώτη φορά- από το μόνιμο προσωπικό των γενικών διευθυντών των "Συντονιστών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων" (που θα αντικαταστήσουν τους πολιτικά διορισμένους γεν. γραμματείς), καθώς και με την παροχή δίμηνης παράτασης στην κατάθεση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών των δήμων.

Αναφορικά με τους 40.000 υπαλλήλους Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, το ν/σ δεν τους μετατρέπει τελικώς σε μόνιμους υπαλλήλους, αλλά ορίζει ότι μπορούν να συμμετέχουν στις διαδικασίες κινητικότητας με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με το μόνιμο προσωπικό.
Επιπλέον στο ν/σ περιλαμβάνονται διατάξεις για:
  1. Την αυτεπάγγελτη από τις υπηρεσίες αναζήτηση πιστοποιητικών (ηλεκτρονικών και μη), που κατέχει το Δημόσιο, για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ταχύτερη διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών.
  2. Την παροχή προηγμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους συναλλασσόμενους με το ΑΣΕΠ.
  3. Την κατάργηση του θεσμού της διαθεσιμότητας, όπως θεσπίστηκε από τους μνημονιακούς νόμους
  4. Την κατάργηση της διαδικασίας επανελέγχου μετατροπής συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου, όπως ορίζεται στο άρθ. 42 στον Ν. 4250/2014.
  5. Το πάγωμα της διαδικασίας επιλογής προϊστάμενων με τον νόμο Μητσοτάκη.
  6. Την αντικατάσταση της αυτοδίκαιης αργίας με τη δυνητική και την πλήρη αποσύνδεση της "ανάρμοστης συμπεριφοράς" με την άσκηση συνδικαλιστικής, πολιτικής ή κοινωνικής δράσης.
  7. Την επαναφορά των δύο εκπροσώπων των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια.
Πηγή: Αυγή