Τρίτη 25 Μαρτίου 2014

Έγγραφο ΥΔιΜΗΔ: Υπάλληλοι σε διαθεσιμότητα δεν έχουν δικαίωμα να καταθέσουν αίτηση για μετάταξη, παρά μόνο στο πλαίσιο της κινητικότητας

Μόλις 6 μήνες(!!!) έκανε το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να απαντήσει σε ένα απλό ερώτημα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, για το αν υπάλληλος που βρίσκεται σε διαθεσιμότητα έχει το δικαίωμα να καταθέσει αίτηση για μετάταξη. Η απάντηση είναι η αυτονόητη (δηλ. μπορεί μόνο εντός των πλαισίων της κινητικότητας), αλλά έτσι όπως εξάγεται το συμπέρασμα δημιουργείται σύγχυση. Εν πάση περιπτώσει, το ενδιαφέρον του εγγράφου είναι η περιγραφή της κατάστασης της διαθεσιμότητας: Οι υπάλληλοι που τελούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας διατηρούν την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ως προς τα δικαιώματα, τους περιορισμούς και τα ασυμβίβαστα του δημόσιου υπαλλήλου. Κατά τη διάρκεια της διαθεσιμότητας δεν λύεται η υπαλληλική σχέση του υπαλλήλου όμως ο υπάλληλος δεν προσέρχεται στην υπηρεσία του και δεν εκτελεί τα καθήκοντά του, λόγω κατάργησης της θέσης που κατείχε.

Αθήνα, 17 Μαρτίου 2014
Αριθμ. Πρωτ.: ΔΙΔΑΔ/Φ.42Α/106/654

ΘΕΜΑ: Μετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας υπαλλήλου που έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Σχετ: Το υπ’αριθ. 22448/27-9-2013 έγγραφό σας.

Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού, αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος, θέτουμε υπόψη σας τα εξής:

Με το ν. 4093/2012 εισήχθη ο θεσμός της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων ως πάγια και διαρκής διαδικασία, με στόχο την ορθολογική κατανομή του προσωπικού, την καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού για την κάλυψη κενών θέσεων όπου υπάρχει ανάγκη και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Στη συνέχεια, με τις διατάξεις του ν. 4172/2013 για την υλοποίηση της κινητικότητας /διαθεσιμότητας, προβλέπεται κατάργηση θέσεων ανά κατηγορία, κλάδο ή και ειδικότητα σε Υπουργεία, αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες, αποκεντρωμένες διοικήσεις, οτα α’ και β΄ βαθμού και λοιπά Ν.Π.Δ.Δ. με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του οικείου Υπουργού, σε υλοποίηση των σχετικών αποφάσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης μετά από τεκμηρίωση που στηρίζεται σε εκθέσεις αξιολόγησης δομών και σχέδια στελέχωσης.

Εν προκειμένω, η διαδικασία θέσης σε διαθεσιμότητα και ο τρόπος μετάταξης των υπαλλήλων των οποίων οι θέσεις καταργούνται βάσει των ανωτέρω διατάξεων, καθορίζεται στις σχετικές κανονιστικές αποφάσεις που εκδοθήκαν κατ’ εξουσιοδότηση των άρθρων 90 και 91 του ν. 4172/2013. Συγκεκριμένα, ρυθμίζονται τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής των υπαλλήλων που τίθενται σε διαθεσιμότητα, των προς μετάταξη ή μεταφορά υπαλλήλων, τα κριτήρια επιλογής και κατάταξής τους, ο τρόπος μοριοδότησης τους, διασφαλίζοντας ότι η επιλογή διενεργείται κατόπιν αποτίμησης και αντικειμενικής μοριοδότησης των προσόντων τους, τυπικών και ουσιαστικών.

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 101 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007) όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 4172/2013 «η διαθεσιμότητα διαρκεί οκτώ (8) μήνες μετά την πάροδο των οποίων ο υπάλληλος απολύεται.»

Με την παρ. 3 του άρθρου 99 του Υ.Κ. κατά τη διάρκεια της διαθεσιμότητας παύει η άσκηση των καθηκόντων του υπαλλήλου, κύριων ή παρεπόμενων.

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια της διαθεσιμότητας δεν λύεται η υπαλληλική σχέση του υπαλλήλου όμως ο υπάλληλος δεν προσέρχεται στην υπηρεσία του και δεν εκτελεί τα καθήκοντά του, λόγω κατάργησης της θέσης που κατείχε.

Επιπλέον, η διαθεσιμότητα του ν. 4093/2012, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει με το ν. 4172/2013, αποτελεί έναν αυτοτελή θεσμό προσωρινής αναστολής της άσκησης των καθηκόντων του υπαλλήλου και, ως εκ τούτου, είναι ένα μεταβατικό χρονικό διάστημα στην υπηρεσιακή κατάσταση του υπαλλήλου, του οποίου η θέση έχει καταργηθεί, με σκοπό την αξιοποίησή του σε άλλους φορείς του Δημοσίου στους οποίους προκύπτει ότι υπάρχουν αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες.

Οι υπάλληλοι που τελούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας διατηρούν την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ως προς τα δικαιώματα, τους περιορισμούς και τα ασυμβίβαστα του δημόσιου υπαλλήλου.

Κατόπιν των ανωτέρω, ο υπάλληλος ο οποίος τελεί σε διαθεσιμότητα δεν δύναται να υποβάλει αίτηση για μετάταξη, παρά μόνο μέσω του πλαισίου της κινητικότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013.

Ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης
Γ. Σπηλιωτόπουλος

Πηγή: http://dtypos.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου