Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012

Έγγραφο της ΠΟΕ-ΟΤΑ στο Υπουργείο Εσωτερικών για την κατάληψη οδοστρώματος μετά από παρέμβαση Ε.Κ.Ε.Δ.Α.

Αθήνα, 17 Ιανουαρίου 2012

  Αριθμ. Πρωτ.: 55


Προς:
Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών
κα  Φώφη Γεννηματά
Σταδίου 27
101 83 – Αθήνα

Κοινοποίηση:
Υπουργείο Εσωτερικών
Γενική Δ/νση Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Δ/νση Οργάν. και Λειτουργίας Ο.Τ.Α.
Τμήμα Προσωπικού Ο.Τ.Α.
Σταδίου 27
101 83 – Αθήνα

Κυρία Υπουργέ,

Σας ενημερώνουμε ότι με γνωμοδότηση του προϊσταμένου της Νομικής Διεύθυνσης του Δήμου Αθηναίων, η οποία υποστηρίζει ότι η κατάληψη οδοστρώματος κατά το άρθρο 48 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας.

Με βάση αυτή την γνωμάτευση έχει δοθεί εντολή στη Δημοτική Αστυνομία Αθήνας να βεβαιώνονται παραβάσεις σύμφωνα με το άρθρο 48 του Κ.Ο.Κ., όπως επίσης και σύμφωνα με το άρθρο 12, παρ.2, ενέργεια που έχει προκαλέσει την αντίδραση και ανησυχία των εργαζομένων επειδή αυτή η αρμοδιότητα δεν καθορίζεται από διάταξη Νόμου και κινδυνεύουν να βρεθούν κατηγορούμενοι για παράβαση καθήκοντος σε περίπτωση που κάποιος πολίτης κινηθεί εναντίον τους.

Σύμφωνα με το έγγραφο [το σκεπτικό] της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου Αθηναίων είναι ότι η αρμοδιότητα δεν περιγράφεται μεν σε αυτές που έχουν μεταφερθεί στη Δημοτική Αστυνομία, προκύπτει όμως από άλλες αρμοδιότητες.

Συγκεκριμένα ισχυρίζεται ότι «η Δημοτική Αστυνομία ασκεί την αρμοδιότητα τήρησης των διατάξεων που αφορούν τη στάση και στάθμευση οχημάτων, άρα και των διατάξεων που αφορούν ενδεχόμενη παρεμπόδιση ή παρακώλυση της στάσης και στάθμευσης οχημάτων ήτοι και των διατάξεων των άρθρων 48 παρ.1 και 12 παρ.2 του Κ.Ο.Κ.» κ.λ.π. Το σκεπτικό αυτό είναι κατά τη γνώμη μας αστήριχτο και άτοπο αφού δεν εξηγεί βάσει ποιάς νομολογίας κάποιες υφιστάμενες διατάξεις μπορούν να συνεπάγονται άλλες χωρίς αυτό να αναφέρεται ή να επιφυλάσσεται από τον ίδιο το Νόμο.


Σύμφωνα με τη γνωμάτευση λοιπόν η κατάληψη οδοστρώματος είναι αρμοδιότητα της Δημοτικής Αστυνομίας επειδή εμποδίζει τη στάση – στάθμευση οχημάτων, που πράγματι εμπίπτει στις αρμοδιότητες της. Εύλογη συνέπεια είναι ότι αν δεν υφίσταται παρεμπόδιση της στάσης –στάθμευσης, ενδεχόμενη κατάληψη οδοστρώματος δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας ! Δηλαδή με το παραπάνω σκεπτικό προκύπτει ότι αυτή η αρμοδιότητα δεν ασκείται γενικά από τη Δημοτική Αστυνομία, παρά μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις! Γνώμη μας είναι ότι δεν μπορεί να εφαρμόζεται μία αρμοδιότητα υπό περιπτώσεις, αλλά είναι και άτοπο να εφαρμόζεται γενικά επειδή εμπίπτει σε μια υποπερίπτωση!

Επιπλέον με το παραπάνω σκεπτικό γεννάται σειρά επαγωγών που δύναται να αποδώσουν στη Δημοτική Αστυνομία το μεγαλύτερο μέρος των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας! Για παράδειγμα, ακολουθώντας το ίδιο σκεπτικό και χρησιμοποιώντας την ίδια ακριβώς φρασεολογία με τη Νομική Διεύθυνση του Δήμου Αθηναίων κάποιος μπορεί εύλογα να ισχυριστεί ότι «η Δημοτική Αστυνομία ελέγχει την τήρηση των διατάξεων που αφορούν στην κυκλοφορία των πεζών (Κ.Ο.Κ. άρθρο 38) άρα και των διατάξεων που αφορούν ενδεχόμενη παρεμπόδιση της κυκλοφορίας πεζών, ήτοι την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη από τα οχήματα (άρθρο 6 του Κ.Ο.Κ.), ή την παραβίαση προτεραιότητας από οχήματα σε διαβάσεις πεζών (άρθρο 39, παρ.2 του Κ.Ο.Κ.)» κ.ο.κ., δηλαδή αρμοδιότητες που αναμφισβήτητα δεν ανήκουν στο πεδίο δράσης της Δημοτικής Αστυνομίας.

Η άποψη μας είναι ότι οι αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας περιορίζονται αυστηρά σε αυτές που αναφέρονται ρητά  στο άρθρο 1 του Νόμου 3731/2008, κάτι που δεν συμβαίνει με την κατάληψη οδοστρώματος με εμπόδια. Ανάλογη άποψη έχει εκφράσει και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στην 448/2010 γνωμοδότηση του όπου διατυπώνεται η θέση «οι αρμοδιότητες που ασκεί το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας απαριθμούνται εξαντλητικά στο άρθρο 1, παρ.1 του Ν.3731/2008». Επίσης θεωρούμε εσφαλμένη τη λογική αρμοδιοτήτων που εκπορεύονται από άλλες χωρίς να περιγράφονται στο Νόμο, γιατί ο οποιοσδήποτε μπορεί να δώσει όποια κατεύθυνση θέλει, χωρίς απαραίτητα να εκφράζει τη βούληση του νομοθέτη.

Κατά τη γνώμη μας η μόνη αρμοδιότητα της Δημοτικής Αστυνομίας στο έλεγχο καταλήψεων δεν αφορά διατάξεις του Κ.Ο.Κ. που δεν περιγράφονται στο Ν.3731/2008 αλλά περιορίζεται στις κανονιστικές αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων για τους κοινόχρηστους χώρους, όπως ρητά αναφέρεται στην περίπτωση (2) του άρθρου 1 του Ν.3731/2008: «Ελέγχει την τήρηση των όρων που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και στις τοπικές κανονιστικές αποφάσεις που εκδίδουν οι Δημοτικές και Κοινοτικές αρχές, για την χρήση των αλσών και των κήπων, των πλατειών, των παιδικών χαρών και των λοιπών κοινόχρηστων χώρων». Δηλαδή περιορίζεται στην εφαρμογή του εκάστοτε Κανονισμού Κοινόχρηστων Χώρων ή ενδεχόμενων διατάξεων για τη χρήση αλσών, κήπων, πλατειών κ.λ.π. Σχετικές με αυτή τη αρμοδιότητα είναι οι Εκθέσεις Κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου που συντάσσει η υπηρεσία για εμπορεύματα, τραπεζοκαθίσματα κ.λ.π. και όχι οι κλήσεις του Κ.Ο.Κ.

  Κυρία Υπουργέ, λαμβάνοντας υπόψη ότι:

1.       Από συζητήσεις με συναδέλφους από άλλους Δήμους έχει προκύψει ότι σε κάποιους Δήμους η κατάληψη οδοστρώματος κατά τον Κ.Ο.Κ. εφαρμόζεται ως αρμοδιότητα ενώ σε άλλους δεν είναι αποδεκτή, γεγονός που δημιουργεί αμφισβήτηση αν νομιμοποιείται η Δημοτική Αστυνομία να την ασκεί.

2.       Στο παρελθόν γνωματεύσεις της Νομικής Διεύθυνσης του Δήμου Αθηναίων που αμφισβητούνται έντονα από συναδέλφους έχουν καταρρεύσει στα δικαστήρια, προκαλώντας ανεπανόρθωτο πλήγμα στο κύρος και την αξιοπιστία της Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου Αθηναίων και του θεσμού της Δημοτικής Αστυνομίας γενικότερα.

3.       Οι αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας είναι συνολικές και καθολικές και δεν πρέπει να εξαρτώνται από γνωματεύσεις των νομικών υπηρεσιών των Δήμων που δύνανται να είναι αντιφατικές μεταξύ τους, αλλά μόνο τις ερμηνευτικές εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου και θα έπρεπε να απευθύνονται οι Δήμοι για θέματα που χρήζουν ερμηνείας, ή από τις γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που έχουν γίνει αποδεκτές από τον Υπουργό Εσωτερικών.

4.       Δεν γνωρίζουμε να υπάρχει ως σήμερα γνωμοδότηση που να έχει αποδεχθεί ο Υπουργός Εσωτερικών πάνω στο θέμα της κατάληψης οδοστρώματος με εγκαταστάσεις ή εμπόδια.

5.       Δεν έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα η Υπουργική Απόφαση που ορίζεται στο άρθρο 1, παρ.6 του Νόμου 3731/2008 με την οποία θα καθορίζεται ο τρόπος άσκησης των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας, η διαδικασία ελέγχου και βεβαίωσης των παραβάσεων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, γεγονός που η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. έχει επισημάνει στον Υπουργό Εσωτερικών με σειρά εγγράφων της.

6.       Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί καμία ερμηνευτική εγκύκλιος από το Υπουργείο Εσωτερικών πάνω στις αρμοδιότητες του Ν.3731/2008.

7.       Γνώμη μας είναι ότι οι αρμοδιότητες που ασκεί η Δημοτική Αστυνομία είναι αυτές που ορίζονται ρητά στο Νόμο 3731/2008, και όχι αρμοδιότητες που προκύπτουν βάσει άλλων.

8.       Στις διατάξεις του Νόμου 3731/2008 δεν αναφέρεται ότι «η Δημοτική Αστυνομία ελέγχει τις διατάξεις για την κατάληψη οδοστρώματος τμήματος των οδών ή πεζοδρόμων με εγκαταστάσεις ή εμπόδια».



9.       Στην αιτιολογική έκθεση του Ν.3731/2008 (άρθρο 1) διευκρινίζεται ότι οι αρμοδιότητες του Νόμου είναι αυτές του Π.Δ. 23/2002, στο οποίο όμως υπήρχε παραπομπή στα αντίστοιχα άρθρα νόμου για την κάθε αρμοδιότητα, χωρίς σε αυτά να περιλαμβάνεται το άρθρο 48 του Κ.Ο.Κ.

10.  Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στην 448/2010 γνωμοδότηση του που αφορά θέματα Δημοτικής Αστυνομίας υποστηρίζει ότι «οι αρμοδιότητες που ασκεί το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας απαριθμούνται εξαντλητικά στο άρθρο 1, παρ.1 του Ν.3731/2008» και ανάμεσα σε όλες αυτές τις αρμοδιότητες που απαριθμούνται εξαντλητικά δεν συμπεριλαμβάνεται η κατάληψη οδοστρώματος με εγκαταστάσεις ή εμπόδια.

11.  Οι αρμοδιότητες του Ν.3731/2008 αποδίδονται αποκλειστικά στη Δημοτική Αστυνομία και γίνεται ειδική μνεία σε αυτές που εξακολουθούν να ασκούνται από κοινού με την Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα, και η κατάληψη οδοστρώματος δεν εμπίπτει σε αυτές, με συνέπεια να μην μπορεί να επέμβει η Ελληνική Αστυνομία σε περιπτώσεις που δεν μπορεί να διεξαχθεί η κυκλοφορία λόγω της κατάληψης αυτής, γεγονός γελοίο και παράλογο.

 Είναι ξεκάθαρο πως με την παρερμηνεία του άρθρου 48 του Κ.Ο.Κ. δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην άσκηση των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας σε όλη τη χώρα σας ζητούμε όπως άμεσα οι υπηρεσίες του Υπουργείου σας να δώσουν τις ανάλογες διευκρινίσεις, σε αντίθετη περίπτωση να υποβάλετε σχετικό ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους καθώς οι γνωμοδοτήσεις των Νομικών Συμβούλων των Δήμων δεν καθιστούν από τους υπαλλήλους υποχρεωτική την εφαρμογή τους.

Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.

Ο Πρόεδρος       Ο Αναπλ. Γεν. Γραμματέας

  Θέμης Μπαλασόπουλος   Ιωάννης Τσούνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου