Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013

Ενημέρωση Ε.Κ.Ε.Δ.Α.: Μια πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου για την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας

Αγαπητοί φίλοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που κατατέθηκε απόψε στη Βουλή έχει σκοπό να ρίξει την αυλαία για την υπηρεσία της Δημοτικής Αστυνομίας. Προχωρούμε σε μια πρώτη ανάγνωση, ώστε να γίνει κατανοητό τι ακριβώς προβλέπεται.

Τι νέο προκύπτει από το σχέδιο νόμου; Μα η ασχετοσύνη αυτών που το συνέταξαν. Μαθαίνουμε ότι υπάρχουν θέσεις ΥΕ Δημοτικής Αστυνομίας οι οποίες καταργούνται. Και τίθεται το ερώτημα: Πότε προβλέφθηκαν θέσεις ΥΕ στη Δημοτική Αστυνομία για να καταργηθούν; Αυτό και μόνο αποδεικνύει την προχειρότητα του νομοσχεδίου.

Κατάργηση του συνόλου των θέσεων Δημοτικής Αστυνομίας στις 23 Σεπτεμβρίου 2013:
Μαζί με τις ανύπαρκτες θέσεις ΥΕ Δημοτικής Αστυνομίας που καταργούνται, καταργούνται και οι θέσεις των υπαλλήλων ΠΕ, ΤΕ, και ΔΕ Δημοτικής Αστυνομίας. Δηλαδή καταργείται το σύνολο των θέσεων, είτε είναι οργανικές είτε προσωποπαγείς. Με άλλα λόγια, η υπηρεσία καταργείται. Η ημερομηνία στην οποία θα χάσουμε τη δουλειά μας είναι η 23η Σεπτεμβρίου του 2013.Το μόνο θετικό που προκύπτει είναι ότι θα πληρωνόμαστε ως τις 22 Σεπτεμβρίου 2013. Δυστυχώς οι σχολικοί φύλακες και πολλές άλλες κατηγορίες εργαζομένων με το ίδιο νομοσχέδιο χάνουν τη δουλειά τους την ημέρα που αυτό θα δημοσιευθεί, δηλαδή το επόμενο δεκαήμερο θα βρεθούν χωρίς δουλειά.

Διαθεσιμότητα:
Οι υπάλληλοι της δημοτικής αστυνομίας των οποίων οι θέσεις καταργούνται, τίθενται σε διαθεσιμότητα στις 23 Σεπτεμβρίου 2013. Σύμφωνα με την υποπαράγραφο Ζ2 του ν.4093/2012:
Οι υπάλληλοι αυτοί μπορεί κατά την διάρκεια της διαθεσιμότητάς τους:
α) Να μετατάσσονται εκουσίως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (άρθρο 158 παρ. 4 Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων).
β) Να μετατάσσονται υποχρεωτικά ή να μεταφέρονται με μεταβολή της υπηρεσιακής τους σχέσης σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατά τη διαδικασία της προηγούμενης υποπαραγράφου για το συμφέρον και τις ανάγκες της υπηρεσίας και ιδίως για την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Με την έκδοση της πράξης μετάταξης ή μεταφοράς και μεταβολής της σχέσης εργασίας αίρεται αυτοδίκαια το καθεστώς της διαθεσιμότητας.
γ) Να τοποθετούνται για την κάλυψη προσωρινών αναγκών σε οποιαδήποτε υπηρεσία του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή οποιουδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα με τη διαδικασία του άρθρου 5 του ν. 4024/2011. Οι πράξεις προσωρινής τοποθέτησης της περίπτωσης αυτής εκδίδονται από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Σε περίπτωση μη εμφάνισης του υπαλλήλου εφαρμόζεται αναλόγως η διάταξη της περίπτωσης 5 της προηγούμενης υποπαραγράφου.
δ) Να υπάγονται σε ειδικά προγράμματα επαγγελμαικής επανεκπαίδευσης ή επανακατάρτισης.
Για όλα τα παραπάνω (κριτήρια,  διαδιασία υπαγωγής στα προγράμματα επανεκπαίδευσης κλπ) απαιτείται απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Χρόνος και αποδοχές διαθεσιμότητας:
Σύμφωνα με το άρθρο 90, παρ. 5 του σχεδίου νόμου:
Η διαθεσιμότητα διαρκεί οκτώ μήνες και στον υπάλληλο καταβάλλονται τα τρία τέταρτα των αποδοχών του.

Απόλυση:
Η υπηρεσιακή σχέση των μόνιμων υπαλλήλων που βρίσκονται σε καθεστώς διαθεσιμότητας, εφόσον δεν μεταταχθούν ή μεταφερθούν, λύεται με τη λήξη του καθεστώτος της διαθεσιμότητας.

Ποιοι συνάδελφοι θα εξαιρεθούν από τη διαθεσιμότητα:
α) υπάλληλοι που είναι ανάπηροι σε ποσοστό τουλάχιστον 67% ή πολύτεκνοι
β) υπάλληλοι του οποίου ο/η σύζυγος ή τέκνο που ανήκει στην κατηγορία των εξαρτώμενων μελών , και συνοικεί με αυτόν, έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%
γ) υπάλληλοι οι οποίοι, δυνάμει νόμου ή δικαστικής αποφάσεως ασκεί κατ’ αποκλειστικότητα τη γονική μέριμνα τέκνου, που συνοικεί με αυτόν
δ) υπάλληλοι του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος τίθεται σε διαθεσιμότητα δυνάμει του παρόντος νόμου.
(ΤΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΜΑ ΑΣ ΦΡΟΝΤΙΣΟΥΝ ΝΑ ΠΑΝΤΡΕΥΤΟΥΝ ΜΕ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ-ΕΞΠΡΕΣ!).

Τι θα συμβεί με τους υπαλλήλους που εξαιρούνται της διαθεσιμότητας:
Μετατάσσονται αυτοδικαίως στις 23 Σεπτεμβρίου σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις κλάδου ή ειδικότητας ΠΕ Διοικητικού, ΤΕ Διοικητικού, ΔΕ Διοικητικού στο Δήμο στον οποίο ανήκε η θέση τους πριν την κατάργησή της.

Ποιος θα ασκεί στο εξής τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας:
α) Η Ελληνική Αστυνομία, όπου μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων
β) Λοιποί Δημοτικοί Υπάλληλοι, άσχετα σε ποια κατηγορία ανήκουν, με απόφαση Δημάρχου, εφόσον με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου καθοριστεί η παράλληλη άσκηση κάποιας αρμοδιότητας.

Άσκηση αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας από υπαλλήλους ΟΤΑ:
Στο εξής, όσο γελοίο και αν ακούγεται, θα μπορούν όλοι οι υπάλληλοι των ΟΤΑ, (υπάλληλοι καθαριότητας, κηπουροί, ανειδίκευτοι εργάτες, οδηγοί, διοικητικοί, μάγειρες, σχολικές καθαρίστριες κλπ), αν και ανεκπαίδευτοι, να ασκούν αρμοδιότητες που σήμερα ασκεί η δημοτική αστυνομία μετά από εξάμηνη εκπαίδευση σε Σχολές. Μην ξαφνιαστείτε αν δείτε υπαλλήλους του Δήμου με πολιτικά να βεβαιώνουν κλήσεις για παράνομη στάθμευση, ιδιαίτερα δε για ελεγχόμενη στάθμευση, και όχι μόνο. (Αλήθεια, ποιος δήμαρχος ήθελε να αναθέσει σε υπαλλήλους άλλων κλάδων τις κλήσεις της ελεγχόμενης στάθμευσης και έκανε πίσω μετά από παρέμβαση εισαγγελέα, ποιον είχε ειδικό σύμβουλο που έκανε τις παράνομες εισηγήσεις, και ποια θέση έχει αυτός ο σύμβουλος σήμερα;;;) Και αν υπάρχουν νομικά προβλήματα για κάποιες από τις αρμοδιότητες, προβλέπεται η έκδοση ΚΥΑ των Υπουργών Εσωτερικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Δημοσίας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη που θα επιλύνει το θέμα.

Περί εσόδων:
Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στην Ελληνική Αστυνομία δεν θίγει τα έσοδα των δήμων που συνδέονται με τις αρμοδιότητες αυτές. Τα έσοδα αυτά συνεχίζουν να βεβαιώνονται και να εισπράττονται από τους δήμους.

Περί εξοπλισμού και περιπολικών/μηχανών:
Τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία των δήμων που συνδέονται με τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας, συμπεριλαμβανομένων και των οχημάτων, παραμένουν στην κυριότητά των δήμων.

Περί απορρόφησης από την Ελληνική Αστυνομία:
Δεν προβλέπεται σε αυτό το νομοσχέδιο ρητά η φημολογούμενη κινητικότητα προς την Ελληνική Αστυνομία (με την επιφύλαξη που αναφέρουμε παρακάτω). Αυτό όμως δεν αποκλείεται να αλλάξει στο μέλλον με άλλο νομοσχέδιο. Επίσης αν κατατεθεί τέτοιο νομοσχέδιο περί κινητικότητας προς την ΕΛ.ΑΣ., δεν είναι απίθανο να καταργηθεί η δυνατότητα κινητικότητας προς το υπόλοιπο δημόσιομ η οποία δεν επιβεβαιώνεται από κανένα ρεπορτάζ μέχρι σήμερα, ενώ το ποσοστό 5 ως 10% που λεγόταν ότι θα απορροφηθεί προς τους ΟΤΑ ίσως αφορά τις εξαιρέσεις που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Όμως αυτό δεν μπορεί να το πει κανένας με σιγουριά, και επισημαίνουμε ότι πρόκειται απλά για εικασίες.

Παράθυρο για κινητικότητα  προς την ΕΛ.ΑΣ:
Κι όμως υπάρχει «παράθυρο»: Πρόκειται για τη διάταξη ότι «με κοινή απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού μπορεί να ορίζονται πρόσθετα ειδικά κριτήρια, ή να διαφοροποιείται η μοριοδότηση των γενικών κριτηρίων ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας του οικείου φορέα».

Περί κινητικότητας γενικά:
Η διαδικασία της κινητικότητας καθορίζεται στο άρθρο 91 του νομοσχεδίου: Συνοπτικά:
Επιτρέπεται η μετάταξη μόνιμων πολιτικών υπαλλήλων και η μεταφορά υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετούν σε υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού και των λοιπών Ν.Π.Δ.Δ.. Η μετάταξη ή μεταφορά του υπαλλήλου πρέπει να ανταποκρίνεται στην εργασιακή φυσιογνωμία του όπως δεξιότητες, ή επιδόσεις, ηθικές αμοιβές, πειθαρχικές ποινές, τις μακρόχρονες ή συστηματικά επαναλαμβανόμενες αναρρωτικές άδειες ή αδικαιολόγητες απουσίες, λαμβανομένων υπόψη των περιγραμμάτων θέσεων, εφόσον υπάρχουν, και των τυχόν αιτήσεων προτίμησης.

Η μετάταξη ή μεταφορά των υπαλλήλων της προηγούμενης παραγράφου είναι υποχρεωτική και γίνεται χωρίς αίτηση τους σε υφιστάμενες κενές θέσεις ή σε θέσεις που συστήνονται με την πράξη μετάταξης ή μεταφοράς στον κλάδο ή στην ειδικότητα στους οποίους μετατάσσεται ή μεταφέρεται ο υπάλληλος. Οι μετατασσόμενοι ή μεταφερόμενοι πρέπει να κατέχουν τα τυπικά προσόντα του κλάδου ή της ειδικότητας των θέσεων στις οποίες μετατάσσονται ή μεταφέρονται.

Ο αρμόδιος Υπουργός ή ο Πρόεδρος Ανεξάρτητης Αρχής γνωστοποιεί τις κενές θέσεις κατά κατηγορίες, κλάδους ή και ειδικότητες και το πλεονάζον προσωπικό. Εντός δέκα ημερών από τη σχετική εντολή του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης το τριμελές συμβούλιο του άρθρου 5 παρ. 3 του ν. 4024/2011 γνωμοδοτεί για τον αριθμό και τα απαιτούμενα προσόντα των υπαλλήλων κατά κατηγορίες, κλάδους ή και ειδικότητες που θα μετακινηθούν στους φορείς υποδοχής κατά σειρά προτεραιότητας.

Ακολούθως, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εκδίδει σχετική ανακοίνωση, λαμβάνοντας υπόψη τη γνωμοδότηση του τριμελούς συμβουλίου, τις ανάγκες των φορέων και τις προτεραιότητες πολιτικής στελέχωσης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και με την οποία καθορίζονται οι θέσεις που θα καλυφθούν, τα προσόντα των υπάλληλων που απαιτούνται, σύμφωνα με τα οικεία περιγράμματα θέσεων, εφόσον υπάρχουν, για τους κλάδους ή τις ειδικότητες στους οποίους πρόκειται να μεταταχθούν ή μεταφερθούν, η οποία αποστέλλεται στους φορείς προέλευσης και υποδοχής.

Με την ανακοίνωση ορίζεται αποκλειστική προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευσή της εντός της οποίας οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι υποβάλλουν αίτηση μετάταξης/μεταφοράς, καθορίζοντας τη σειρά προτίμησης των φορέων που επιθυμούν να μεταταχθούν, συνοδευόμενη από πιστοποιητικό υπηρεσιακής κατάστασης που εκδίδεται από τη Δ/νση Διοικητικού/Προσωπικού του φορέα προέλευσης και από το οποίο προκύπτει η αποτίμηση των προσόντων των υπαλλήλων, μετά τον έλεγχο της νομιμότητας πρόσληψης και των πιστοποιητικών και στοιχείων που συγκροτούν το προσωπικό μητρώο του υπαλλήλου.

Το τριμελές συμβούλιο του φορέα υποδοχής εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων επιλέγει τους υπαλλήλους που θα μεταταχθούν ή μεταφερθούν σε αυτόν και καθορίζει τη σειρά προτεραιότητάς τους, σύμφωνα με την αποτίμηση των προσόντων τους και το περίγραμμα της θέσης εφόσον υπάρχει στην οποία θα μεταταχθούν ή μεταφερθούν. Για τη μετάταξη ή μεταφορά των υπάλληλων εκδίδεται απόφαση του οικείου οργάνου διοίκησης του φορέα υποδοχής που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»

Τι άλλο μας διαφεύγει:
Το τέλος του χρονικού διαστήματος της διαθεσιμότητας του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας συμπίπτει με τις Ευρωεκλογές και τις Δημοτικές Εκλογές του 2014 (πιθανή ημερομηνία 25 Μαΐου). Θυμίζουμε όμως ότι απαγορεύεται κάθε υπηρεσιακή μεταβολή στο χρονικό διάστημα πριν τις δημοτικές εκλογές, κάτι που σημαίνει ότι περιορίζεται κατά περίπου 2 μήνες το χρονικό διάστημα στο οποίο μπορεί να λάβει χώρα η κινητικότητα.

Σχόλιο Ε.Κ.Ε.Δ.Α.: Όλα τα παραπάνω αποτελούν μια πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μας έχει διαφύγει κάτι, ή ότι δεν έχουμε υποπέσει σε κάποιο λάθος. Συνάδελφοι που διαπιστώνουν λάθη ή παραλείψεις παρακαλούνται να μας τα γνωστοποιούν στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση. Παρακαλούμε να μην μας κρίνετε αυστηρά, τα παραπάνω αναφέρονται -με κίνδυνο να εκτεθούμε με κάποιο λάθος- με μόνο σκοπό τη δική σας ενημέρωση.

Ένα τελευταίο σχόλιο: Κάποιοι συνάδελφοι που δεν γνωρίζουν την τύφλα τους διατυπώνουν διασπαστικές απόψεις και θεωρίες που έχουν θέση μόνο στο άδειο τους κεφάλι και σε λίγους ομοϊδεάτες τους και βέβαια καμία απολύτως συνοχή με την πραγματικότητα. Αυτή τη στιγμή ο Σύλλογος με τις τρεις διαφορετικές παρατάξεις παλεύει ομόφωνα σε ένα ενωτικό μέτωπο για τη διάσωσή μας. Και αυτοί οι συνάδελφοι μόνο πρόβλημα δημιουργούν. Θερμή παράκληση: Ας σιωπήσουν.

Γ.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου