Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2012

«Βουνό» οι απλήρωτες κλήσεις στην Αθήνα! Άρθρο της «Καθημερινής»

Από τα 103.043 πρόστιμα που βεβαιώθηκαν εντός του 2012, μόνο τα 10.035 εισπράχθηκαν


Της Μαριλης Mαργωμενου

Ο υαλοκαθαριστήρας σηκώνεται, το χαρτάκι μπαίνει από κάτω. Καθώς ο οδηγός επιστρέφει, βλέπει το παρμπρίζ. Και το παιχνίδι με τις πιθανότητες αρχίζει: Θα πληρώσει την κλήση ή θα την βάλει στο... συρτάρι;

Οσο απλό κι αν φαίνεται το δίλημμα, για τους υπεύθυνους της Διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων που προσπαθούν να γεμίσουν τα ταμεία του Δήμου Αθηναίων τα πράγματα είναι δύσκολα. Γιατί μπορεί να υπάρχουν μερικοί καλοπληρωτές -δηλαδή 61.441 άτομα που πάρκαραν παράνομα στην Αθήνα το 2011 αλλά πλήρωσαν την κλήση στο πρώτο δεκαήμερο, υπάρχουν όμως και οι κακοπληρωτές, που είναι πάντα περισσότεροι. Βλέπετε, από τις 103.043 κλήσεις που βεβαιώθηκαν έως τώρα το 2012, μόνο οι 10.035 πληρώθηκαν. Που θα πει πως ο δήμος, ενώ θα έπρεπε να είχε εισπράξει σχεδόν 5,5 εκατ. ευρώ, περιορίζεται σε κάτι λιγότερο από 500.000 ευρώ. Γιατί εξαιρώντας τους οδηγούς που πληρώνουν μέσα στο πρώτο δεκαήμερο, από τους υπόλοιπους είναι ζήτημα αν πληρώνει τις κλήσεις του ένας στους δέκα!

Η αντιδήμαρχος Εύα Κοντοσταθάκου ακούγεται προβληματισμένη. «Αυτά τα χρήματα είναι απαραίτητα για την κοινωνική πολιτική του δήμου», λέει. Καθώς είναι υπεύθυνη για τη Διεύθυνση Δημοτικών Προσόδων, εξηγεί πως «κάνουμε ό, τι μπορούμε, στέλνουμε τα ειδοποιητήρια όσο γίνεται πιο σύντομα, αλλά δεν είναι εύκολο να πείσεις τον άλλο να πληρώσει. Τελευταία ακούμε κόσμο να λέει «τώρα θα μας κυνηγήσετε, που μας έπιασε η κρίση;»». Φυσικά, με ή χωρίς κρίση, πάντα υπάρχουν στην Αθήνα οδηγοί που εμπιστεύονται το τέρας της γραφειοκρατίας, ελπίζοντας πως η κλήση δεν θα βρει τον δρόμο για το σπίτι τους ποτέ. Η ελπίδα τους δεν είναι αβάσιμη. Με δεδομένο πως από το 1984 έως το 2007 υπήρχαν 90 εκατ. ευρώ (!) χρωστούμενα από κλήσεις, δηλαδή περίπου 2,5 εκατ. κλήσεις ανείσπρακτες, μπορούμε να πούμε πως εκείνη την περίοδο σε κάθε κάτοικο της Αθήνας αντιστοιχούσε και μία απλήρωτη κλήση! Μάλιστα, τα στοιχεία λένε πως από το 1984 ώς το 2010, επτά στις δέκα κλήσεις παρέμειναν ανείσπρακτες.

Φυσικά, αν το εισπρακτικό σύστημα δούλευε άψογα, θα μπορούσε να λύσει τα προβλήματα ρευστότητας του δήμου. Είναι ενδεικτικό πως πέρυσι από τον Ιανουάριο ώς τον Αύγουστο που λειτουργούσε το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, οι παραβάτες κατέβαλαν περίπου 16.000 ευρώ εξαιτίας των κλήσεων καθημερινά, αν και μόνο το 25% πλήρωνε τις κλήσεις! Τους πρώτους οκτώ μήνες του 2011, ο δήμος εισέπραξε 848.000 ευρώ από την ελεγχόμενη στάθμευση, αύξηση 40% στις εισπράξεις σε σχέση με το 2010, ενώ από τις πωλήσεις καρτών μπήκαν στα ταμεία άλλες 630.000 ευρώ, αφού κι εκεί τα έσοδα αυξήθηκαν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά κατά 28%. Και ύστερα το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης σταμάτησε να λειτουργεί!

Βλέπετε, μέχρι τον Μάιο του 2012 υπήρχε πρόβλημα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, αφού είχε αμφισβητηθεί η νομιμότητα της σύμβασης που είχε υπογράψει ο δήμος με ιδιωτική εταιρεία. Και αφού για πολλούς μήνες ο δήμος έχανε 60.000 ευρώ κάθε εβδομάδα, από τον Μάιο του 2012 και μετά η ελεγχόμενη στάθμευση επανήλθε. Αυτή τη φορά ανέλαβε να την διαχειρίζεται η δημοτική επιχείρηση του δήμου (ΔΑΕΜ), η οποία διευκρίνισε πως δεν πρόκειται να δείξει καμία επιείκεια σε παραβάτη. Ετσι, εφέτος, από τις 15 Μαΐου έως τις 15 Οκτωβρίου ο δήμος μοίρασε 175.539 κλήσεις για παράνομο παρκάρισμα, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2011 οι κλήσεις ήταν 211.522. Αυτό οφείλεται στο ότι η κυκλοφορία οχημάτων είναι σαφώς μειωμένη, λόγω της κρίσης. Υπό αυτές τις συνθήκες, το γεγονός ότι ο δήμος έχει εισπράξει από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο 1,6 εκατ. ευρώ μόνο από κάρτες στάθμευσης κρίνεται θετικό, παρ' ότι πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα το νούμερο άγγιζε τα 1,8 εκατ. ευρώ.

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ