Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

Ερωτήσεις-απαντήσεις για το Πρόγραμμα Κινητικότητας & την ενίσχυση της Πειθαρχικής Ευθύνης στο Δημόσιο - Διευκρινιστικές κατευθύνσεις για το Ν. 4093

Για την πληρέστερη πληροφόρηση σχετικά με το περιεχόμενο των ρυθμίσεων του Νόμου του ΥΔΜΗΔ για την Κινητικότητα δημοσίων υπαλλήλων, παρουσιάζονται παρακάτω σαφείς απαντήσεις στα πιο συχνά ερωτήματα που τίθενται.

Οι διευκρινίσεις αφορούν:
1. Την άμεση ένταξη στο Πρόγραμμα Κινητικότητας ενός περιορισμένου αριθμού υπαλλήλων συγκεκριμένων ειδικοτήτων με σκοπό τη μετακίνησή τους σε υπηρεσίες όπου υπάρχουν επείγουσες ανάγκες σε προσωπικό για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών
2. Την ενίσχυση και αυστηρή εφαρμογή του νομικού πλαισίου όσον αφορά τους υπαλλήλους που διώκονται για πολύ σοβαρά πειθαρχικά παραπτώματα και ποινικά αδικήματα, προκειμένου να απομακρυνθούν άμεσα από τις υπηρεσίες τους και να προστατευθεί το κύρος του Δημοσίου.

Α.ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
1. Τι είναι το πρόγραμμα Κινητικότητας;
Το Πρόγραμμα Κινητικότητας επιχειρεί να αντιμετωπίσει κατά πρώτο λόγο άμεσα και διαπιστωμένα κενά σε ολόκληρο το φάσμα του Δημοσίου που προκαλούνται από την ανορθολογική κατανομή του προσωπικού, την αθρόα συνταξιοδότηση των υπαλλήλων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με τους περιορισμούς στις προσλήψεις που έχουν εφαρμοστεί (1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις) αλλά και το πάγωμα προσλήψεων σε ορισμένες υπηρεσίες. Τα κενά θα καλυφθούν αξιοποιώντας ανθρώπινο δυναμικό που απασχολείται σε υπερστελεχωμένες υπηρεσίες.
Το Πρόγραμμα Κινητικότητας θα συμβάλει να συμπληρωθούν κενές θέσεις απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
2. Πού θα μεταφερθούν οι υπάλληλοι που τίθενται σε διαθεσιμότητα;
Οι υπάλληλοι των οποίων οι οργανικές θέσεις καταργούνται και τίθενται σε καθεστώς διαθεσιμότητας, μπορούν να μεταφερθούν (ή να τοποθετηθούν προσωρινά) κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες όπου υπάρχουν διαπιστωμένες ανάγκες σε προσωπικό. Ιδίως εκεί όπου η υποστελέχωση δημιουργεί έντονα προβλήματα και καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη, όπως για παράδειγμα στα νοσοκομεία, στα ΚΕΠ, στις διευθύνσεις συντάξεων στο δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία κ.τ.λ. Επιπλέον, σε υπηρεσίες όπου προβλέπεται πάγωμα προσλήψεων, με συνέπεια τα κενά σε διοικητικούς υπαλλήλους να μπορούν πλέον να καλυφθούν μόνο με μετακινήσεις (όπως στην παιδεία ή στους Ο.Τ.Α).
3. Πώς θα μετακινηθούν οι υπάλληλοι εκεί όπου οι κενές οργανικές θέσεις έχουν καταργηθεί;
Με τη μετάταξη προβλέπεται η σύσταση θέσης όπου δεν υπάρχει κενή οργανική θέση αλλά υπάρχει πραγματική ανάγκη. Η μετακίνηση υπαλλήλου για την κάλυψη πραγματικών και διαπιστωμένων αναγκών γίνεται ανεξάρτητα από το αν υπάρχει οργανική θέση, δεδομένου ότι το προβλέπει ο ίδιος ο νόμος.
4. Γιατί επιλέχθηκαν οι υπάλληλοι που προσελήφθησαν χωρίς διαγωνιστική διαδικασία;
Επιλέχθηκαν μόνο όσοι προσελήφθησαν χωρίς διαγωνισμό υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής ή άλλη διαδικασία επιλογής που περιβάλλεται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας, επειδή οι υπάλληλοι αυτοί τοποθετήθηκαν στις θέσεις τους χωρίς κριτήρια ορθολογικής κατανομής με βάση την συστηματική ιεράρχηση των αναγκών των υπηρεσιών. Προέκυψαν έτσι υπερστελεχωμένες υπηρεσίες, τη στιγμή που υπάρχουν υπηρεσίες με άμεσες και επείγουσες ανάγκες σε προσωπικό. Σε αυτές θα μετακινηθούν οι εν λόγω υπάλληλοι.
5. Η ένταξή τους στο Πρόγραμμα Κινητικότητας σημαίνει ότι αμφισβητείται η νομιμότητα της πρόσληψής τους στο Δημόσιο;
Σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητείται η νομιμότητα των προσλήψεων αυτών. Κανένας από τους εν λόγω υπαλλήλους δεν στοχοποιείται.
6. Ποιους αφορά η διαθεσιμότητα;
Αφορά μόνο υπαλλήλους ΙΔΑΧ, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διοικητικού. Δηλαδή αφορά:
i. Αποκλειστικά υπαλλήλους που υπηρετούν με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε υπηρεσίες κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και των ΝΠΙΔ που ανήκουν στον δημόσιο τομέα. Δηλαδή δεν αφορά μόνιμο προσωπικό.
ii. Αποκλειστικά υπαλλήλους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Δηλαδή δεν αφορά υπαλλήλους υποχρεωτικής, ανώτατης τεχνολογικής και ανώτατης πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (Υ.Ε., Τ.Ε. και Π.Ε).
iii. Αποκλειστικά υπαλλήλους των ειδικοτήτων Διοικητικού, Διοικητικού – Λογιστικού, Διοικητικού – Οικονομικού και Διοικητικών Γραμματέων. Δηλαδή δεν αφορά υπαλλήλους καμίας άλλης ειδικότητας.
7. Γιατί επιλέχθηκαν αυτές οι κατηγορίες;
Όπως προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία, στις εν λόγω ειδικότητες παρατηρείται ιδιαίτερη συγκέντρωση υπαλλήλων σε συγκεκριμένες υπηρεσίες, ενώ υπάρχουν ιδιαίτερες ελλείψεις σε άλλες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλες καθυστερήσεις που ταλαιπωρούν τον πολίτη. Επίσης, πρόκειται για μια κατηγορία όπου η μετακίνηση είναι ευκολότερη δεδομένου ότι οι ανάγκες είναι πολλές.
8. Η ρύθμιση αφορά όλους τους προαναφερόμενους υπαλλήλους με συνέπεια να εντάσσονται στο καθεστώς της διαθεσιμότητας και στο Πρόγραμμα Κινητικότητας;
Όχι. Ο αριθμός των υπαλλήλων των οποίων οι θέσεις καταργούνται και εξ αυτού του λόγου εντάσσονται στο καθεστώς διαθεσιμότητας και στο πρόγραμμα των μετακινήσεων είναι πράγματι περιορισμένος, καθώς έχουν τεθεί τρεις επιπλέον περιορισμοί. Οι θέσεις αυτές καταργούνται μόνον εφόσον:
i. ο αριθμός των υπαλλήλων που εμπίπτουν στη ρύθμιση είναι μεγαλύτερος των δέκα (10) ανά υπηρεσία ή φορέα, ώστε να μην επηρεαστούν οι μικρές σε μέγεθος υπηρεσίες και να μην υπάρξουν δυσλειτουργίες.
ii. οι υπάλληλοι αυτοί ανέρχονται σε ποσοστό μικρότερο του 25% του συνολικού αριθμού των υπηρετούντων διοικητικών υπαλλήλων (μονίμων και ΙΔΑΧ) των ως άνω κλάδων και ειδικοτήτων (δηλαδή των διοικητικών), ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας. Αν υπερβαίνουν το 25%, οι υπηρεσίες εξαιρούνται.
iii. οι υπάλληλοι αυτοί είναι λιγότεροι από το 10% του συνόλου του τακτικού προσωπικού που υπηρετεί στην υπηρεσία ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας, κλάδου και ειδικότητας, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα.
Οι περιορισμοί αυτοί απαιτείται να συντρέχουν σωρευτικά.
9. Αυτό αφορά όλες τις υπηρεσίες;
Όχι. Λαμβάνεται πρόνοια να εξαιρεθούν από την εφαρμογή αυτής της διάταξης ευαίσθητες υπηρεσίες όπως οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης και φροντίδας, ο ΟΑΕΔ, τα νοσοκομεία καθώς και αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία (δηλαδή οι υπάλληλοι που υπηρετούν στη ΓΓ Πολιτισμού του Υπουργείου Παιδείας).
10. Ποιες «ευαίσθητες» ομάδες υπαλλήλων εξαιρούνται εξαρχής από τη ρύθμιση;
Ακόμη και αν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις υπαγωγής στο Πρόγραμμα Κινητικότητας, εξαιρούνται οι υπάλληλοι των ανωτέρω κατηγοριών εφόσον:
I. Ο σύζυγος ή η σύζυγός τους έχει ενταχθεί και εξακολουθεί να τελεί σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα ή εργασιακή εφεδρεία.
II. Ο σύζυγος, η σύζυγος ή τέκνο τους που τους βαρύνει φορολογικά και ζει μαζί τους έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%.
III. Έχουν προσληφθεί με διαδικασίες που αφορούν ΑΜΕΑ.
IV. Είναι πολύτεκνοι, εφόσον τα τέκνα τους βαραίνουν φορολογικά.
V. Είναι προστάτες μονογονεϊκής οικογένειας με τέκνο που συνοικεί και τους βαραίνει φορολογικά.
11. Από πότε ξεκινούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις;
Οι ρυθμίσεις ξεκινούν να ισχύουν από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου. Συνεπώς, από την επομένη ημέρα της δημοσίευσης, οι υπάλληλοι αυτοί είναι σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
12. Για τους υπαλλήλους που μετατάσσονται/μεταφέρονται σε άλλη θέση, εξακολουθεί να ισχύει το καθεστώς διαθεσιμότητας;
Προφανώς όχι. Άπαξ και μεταφερθεί ο υπάλληλος σε άλλη θέση, αίρεται αυτομάτως το καθεστώς διαθεσιμότητας. Ταυτόχρονα, επανέρχεται στο 100% του μισθού του. Γι’ αυτό και είναι κρίσιμο να εφαρμοστεί το ταχύτερο δυνατό η διαδικασία μετακίνησης.
13. Τι συμβαίνει εάν οι υπηρεσίες καθυστερήσουν να αποστείλουν τα στοιχεία των υπαλλήλων που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Κινητικότητας;
Αν οι υπηρεσίες καθυστερήσουν να στείλουν τα στοιχεία, δεν «εξαιρούν» τους υπαλλήλους, καθώς με τη δημοσίευση του νόμου έχουν ήδη τεθεί αυτοδίκαια στο καθεστώς της διαθεσιμότητας. Τα στοιχεία μπορούν να αντληθούν από τη βάση δεδομένων της απογραφής. Επιπλέον, καθώς προβλέπονται αυστηρές προθεσμίες για την υλοποίηση αυτής της διαδικασίας, τα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες της διοίκησης που δεν τις τηρήσουν ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πειθαρχικές ποινές. Οι προθεσμίες αποσκοπούν στη γρήγορη μετακίνηση των υπαλλήλων. Η καθυστέρηση συνεπάγεται μόνο μεγαλύτερη παραμονή στο καθεστώς της διαθεσιμότητας.
14. Πώς διασφαλίζεται ότι η μετακίνηση των υπαλλήλων θα ολοκληρωθεί χωρίς καθυστερήσεις;
Προκειμένου να ολοκληρωθεί το συντομότερο η μετακίνηση των υπαλλήλων στις νέες τους θέσεις, απαιτείται οι υπηρεσίες να ανταποκριθούν τάχιστα αποστέλλοντας τα στοιχεία που τους έχουν ζητηθεί. Ταυτόχρονα, το ΥΔΜΗΔ έχει ήδη απευθυνθεί σε όλα τα υπουργεία προκειμένου να καταθέσουν άμεσα αιτιολογημένα αιτήματα ως προς τις ανάγκες των υπηρεσιών και φορέων τους σε προσωπικό.
15. Η κατάργηση θέσεων που υλοποιείται σήμερα, πρόκειται να επαναληφθεί εντός του 2013;
Όχι. Η κατάργηση θέσεων στη συγκεκριμένη περίπτωση υλοποιείται άπαξ, βάσει του παρόντος νόμου.
16. Η διαδικασία μετακίνησης υπαλλήλων σε άλλες θέσεις ενέχει τον κίνδυνο ιδιαίτερης μεταχείρισης υπαλλήλων;
Όχι, διότι το μέτρο έχει γενικό και αντικειμενικό χαρακτήρα και οι διαδικασίες θα γίνουν τάχιστα, με προκαθορισμένα κριτήρια σύμφωνα με τις ανάγκες των υπηρεσιών και τα προσόντα των υπαλλήλων, μακριά από ρουσφετολογικές πιέσεις. Την αντικειμενικότητα της διαδικασίας διασφαλίζει η κρίση για τις μετακινήσεις των υπαλλήλων από το Τριμελές Συμβούλιο (του άρ. 5 παρ. 3 ν. 4024/2011) αποτελείται από τον αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ, από έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών.
17. Το Πρόγραμμα Κινητικότητας αποτελεί έναν νέο θεσμό στο δημόσιο;
Όχι. Η αναγκαία, αποτελεσματική κινητικότητα των υπαλλήλων στο δημόσιο εξασφαλίζεται με την ενίσχυση και διεύρυνση θεσμών που υπάρχουν ήδη στο υπαλληλικό μας δίκαιο. Με τις νέες ρυθμίσεις, διευρύνονται οι θεσμοί της εθελούσιας ή υποχρεωτικής μετάταξης και της μεταφοράς, ενώ ενεργοποιείται ο θεσμός της προσωρινής μετακίνησης υπαλλήλων. Η τομή είναι ότι ο δημόσιος υπάλληλος δεν παραμένει οπωσδήποτε αμετακίνητος στη θέση που αρχικά διορίστηκε, αλλά κατευθύνεται ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας και των πολιτών.
Β. ΘΕΣΗ ΣΕ ΑΡΓΙΑ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ ΥΠΟΛΟΓΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
18. Η θέση σε αργία των πειθαρχικά υπόλογων υπαλλήλων είναι μια νέα ρύθμιση;
Όχι, διότι απλώς ενισχύεται το υπάρχον, πρόσφατο και αυστηρότερο πειθαρχικό δίκαιο για τους δημοσίους υπαλλήλους που εισήγαγε ο ν. 4057/2012. Τροποποιούνται και επεκτείνονται σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα υπάρχουσες διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα που αφορούν τη θέση προσωπικού σε αυτοδίκαιη και δυνητική αργία (άρθρα 103 και 104 του Κώδικα). Στόχος είναι να εφαρμοστούν πλήρως και με αυστηρότητα οι νόμοι που ήδη υπάρχουν.
19. Τι διασφαλίζεται με τις νέες αυστηρότερες ρυθμίσεις;
Διασφαλίζεται ότι δεν θα παραμένουν στη θέση τους στην υπηρεσία υπάλληλοι που έχουν παραπεμφθεί στο πειθαρχικό συμβούλιο ή στα δικαστήρια για σοβαρή πειθαρχική ή ποινική υπόθεση μέχρι να καταδικαστούν τελεσίδικα ή να αθωωθούν. Στόχος είναι να προστατευθεί το κύρος των δημόσιων υπηρεσιών και των ίδιων των δημοσίων υπαλλήλων.
20. Ποιους υπαλλήλους αφορά;
Αφορά αποκλειστικά υπαλλήλους που έχουν παραπεμφθεί για σοβαρότατα ποινικά αδικήματα (π.χ. κακουργηματικές πράξεις, κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, απιστία περί την υπηρεσία και οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας) ή πειθαρχικά παραπτώματα (π.χ. πράξεις άρνησης αναγνώρισης του συντάγματος, απόκτηση οικονομικού οφέλους κατά την άσκηση των καθηκόντων, αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη συμπεριφορά, σοβαρή απείθεια, αδικαιολόγητη αποχή από την εκτέλεση καθηκόντων, παράλειψη των πειθαρχικών οργάνων να προβούν σε δίωξη και τιμωρία πειθαρχικού παραπτώματος κλπ).
21. Ποιες περιπτώσεις δεν αφορά;
Δεν αφορά τις υπόλοιπες πειθαρχικές υποθέσεις που εκκρεμούν. Προφανώς δεν αφορά απλές παραβάσεις του Υπαλληλικού Κώδικα (π.χ. απλή απείθεια, άρνηση παροχής πληροφόρησης, μη έγκαιρη απάντηση σε πολίτες, άρνηση ή παρέλκυση εκτέλεσης υπηρεσίας, παράβαση της αρχής της αμεροληψίας/ ισότητας/ εχεμύθειας κλπ).
22. Η θέση σε αργία προσβάλλει το τεκμήριο αθωότητας του υπαλλήλου;
Η αργία είναι διοικητικό μέτρο και όχι ποινή. Συνεπώς δεν πλήττεται το τεκμήριο αθωότητας του υπαλλήλου. Ούτε βέβαια αποδυναμώνεται η δικαστική προστασία που απολαμβάνει. Μάλιστα προβλέπεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα αναστολής ή άρσης της αργίας και η επαναφορά του υπαλλήλου στην υπηρεσία του.
23. Τι γίνεται εάν περάσει ένα έτος από τη θέση του υπαλλήλου σε αργία και η δίωξή του συνεχίσει να εκκρεμεί;
Το αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο γνωμοδοτεί για τη συνέχιση ή μη της αργίας.

Πηγή: http://apografi.gov.gr/qanda_general

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 4093/2012

 
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Υπάλληλος υπηρεσίας που είτε ανήκει σε κοινωνικά  προστατευόμενη ομάδα, είτε o/η σύζυγος του/της έχει ήδη ενταχθεί στην προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα ή εργασιακή εφεδρεία του ν.4024/11 εξαιρείται από τον υπολογισμό των κριτηρίων α), β) και γ) της εγκυκλίου (αριθμός δέκα ή  μεγαλύτερος, ποσοστό μικρότερο του 25% και του 10%);
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν εξαιρείται από τον ανωτέρω υπολογισμό. Θα εξαιρεθεί στο τέλος της διαδικασίας, ως ατομική περίπτωση.
Π.χ. Έστω ότι σε μια υπηρεσία υπηρετούν έντεκα (11) υπάλληλοι ΙΔΑΧ ΔΕ Διοικητικού, εκ των οποίων οι δύο (2) είναι άτομα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
Για τον υπολογισμό των κριτηρίων (α), (β) και (γ) ΠΡΟΣΜΕΤΡΩΝΤΑΙ και οι έντεκα (11) υπάλληλοι. Ο αριθμός αυτός (11) θα συμπληρωθεί στο πρώτο πεδίο της εφαρμογής, εφόσον δεν έχουν προσληφθεί με μία από τις διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος Στη συνέχεια σε διαθεσιμότητα θα τεθούν μόνο οι εννέα (9) εξ αυτών. Ο αριθμός των ατόμων που εξαιρείται, δηλ. τα δύο (2) άτομα, θα συμπληρωθούν στο πεδίο «ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ».
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Σε τι συνίστανται «οι διαδικασίες επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Για τους προσληφθέντες μετά το έτος 1994, οι διαδικασίες επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια είναι οι διαδικασίες εκείνες που είτε διεξάγονται από το ΑΣΕΠ, είτε ελέγχονται / εποπτεύονται από αυτό.
Για τους προσληφθέντες πριν το έτος 1994, η τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας  θα πρέπει να περιλαμβάνει το στοιχείο του γραπτού διαγωνισμού, καθώς και της δυνατότητας δικαστικού ελέγχου  των αποφάσεων πρόσληψης.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ένας υπάλληλος έχει προσληφθεί, μετά το 1994, με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου με διαδικασία επιλογής εποπτευόμενη από το ΑΣΕΠ. Εξαιρείται από τη διαθεσιμότητα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν εξαιρείται διότι κρίσιμο χρονικά σημείο για τη διαπίστωση της συνδρομής της πιο πάνω προϋπόθεσης (διαδικασία επιλογής εποπτευόμενη από το ΑΣΕΠ) είναι το εάν η προϋπόθεση αυτή συνέτρεξε, προκειμένου ο υποψήφιος να συνάψει με το δημόσιο τη  σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Πώς προσμετρώνται  οι  αποσπασμένοι υπάλληλοι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
1. Για το κριτήριο α) δηλ. να είναι τουλάχιστον δέκα (10) ανά υπηρεσία ή φορέα, ή μεγαλύτερος:
Στο συνολικό αριθμό των υπαλλήλων που καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση προσμετρώνται οι υπάλληλοι ΔΕ ΙΔΑΧ οι οποίοι ανήκουν οργανικά στην υπηρεσία, ανεξάρτητα από το εάν είναι αποσπασμένοι σε άλλο φορέα ή υπηρεσία. Δηλαδή στην εφαρμογή του κριτηρίου αυτού, προσμετρώνται (οργανικές, προσωποπαγείς, κλπ) θέσεις της υπηρεσίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: δεν προσμετρώνται οι υπάλληλοι που υπηρετούν με απόσπαση από άλλο φορέα.
2. Για το κριτήριο β) δηλ. να μην ξεπερνά το 25% του συνολικού αριθμού των τακτικών υπαλλήλων των ως άνω κατηγοριών, κλάδων και ειδικοτήτων της υπηρεσίας ή του φορέα:
Για τον υπολογισμό του ως άνω ποσοστού του 25% στο συνολικό αριθμό των τακτικών υπαλλήλων της υπηρεσίας ή του φορέα (:μέγεθος αναφοράς), προσμετρώνται οι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, των ως άνω κατηγοριών  κλάδων και ειδικοτήτων, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας (βλ. Πρακτική εφαρμογή – βήμα 2ο).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για τον ως άνω υπολογισμό:
Αφαιρούνται οι υπάλληλοι των ως άνω κατηγοριών,  κλάδων και ειδικοτήτων  που έχουν αποσπασθεί σε άλλο  φορέα (και δεν εργάζονται σε αυτόν)
Προστίθενται οι   υπάλληλοι των ως άνω κατηγοριών,  κλάδων και ειδικοτήτων  που είναι αποσπασμένοι στην υπηρεσία.
3. Για το κριτήριο γ) δηλ. να μην ξεπερνά το 10% του συνόλου του τακτικού προσωπικού που υπηρετεί στην οικεία υπηρεσία ή φορέα:
Για τον υπολογισμό του ως άνω ποσοστού του 10% στο συνολικό αριθμό των τακτικών υπαλλήλων της υπηρεσίας ή του φορέα (:μέγεθος αναφοράς), προσμετρούνται οι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας  (βλ. Πρακτική εφαρμογή – βήμα 3ο).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για τον ως άνω υπολογισμό:
Αφαιρούνται οι υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων που έχουν αποσπασθεί σε άλλο  φορέα (και δεν εργάζονται σε αυτόν).
Προστίθενται οι υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων που είναι αποσπασμένοι στην υπηρεσία.
Επισημαίνεται ότι, για την εφαρμογή της διάταξης, απαιτείται οι πιο πάνω τρεις προϋποθέσεις να συντρέχουν σωρευτικά.
Μετά τον υπολογισμό των ως άνω ποσοστών και τον οριστικό προσδιορισμό των φορέων / υπηρεσιών που καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση, η θέση των αποσπασμένων υπαλλήλων σε καθεστώς διαθεσιμότητας καθορίζεται από την ένταξη ή μη στη ρύθμιση του φορέα από τον οποίο προέρχονται, ανεξάρτητα από την υπαγωγή ή μη στη ρύθμιση του φορέα στον οποίο έχουν αποσπασθεί.
Για παράδειγμα, υπάλληλος ΙΔΑΧ συγκεκριμένου υπουργείου έχει αποσπασθεί σε ορισμένο δήμο. Αυτός, για τον υπολογισμό των ποσοστών 25% και 10%  προσμετράται στο προσωπικό του δήμου στον οποίο έχει αποσπασθεί. Στη συνέχεια, το γεγονός ότι ο δήμος καταλαμβάνεται από τη ρύθμιση του νόμου, δεν έχει ως αποτέλεσμα τη θέση του αποσπασμένου υπαλλήλου σε καθεστώς διαθεσιμότητας, αφού ως προς τον υπάλληλο αυτό κρίσιμος είναι ο φορέας, στον οποίο ανήκει η οργανική του θέση. Ο υπάλληλος αυτός θα τεθεί σε διαθεσιμότητα μόνο αν η υπηρεσία από την οποία αποσπάσθηκε καταλαμβάνεται από τη ρύθμιση, ανεξάρτητα από την υπαγωγή ή μη του φορέα στον οποίο έχει αποσπασθεί.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Για το προσωπικό που τίθεται σε διαθεσιμότητα  καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μέχρι την κατά οποιοδήποτε τρόπο λήξη της διαθεσιμότητας εξακολουθούν να  καταβάλλονται  από τον φορέα προέλευσης οι ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη και ασφαλισμένου που αναλογούν για κύρια σύνταξη, επικουρική ασφάλιση, πρόνοια και υγειονομική περίθαλψη, υπολογιζόμενες επί των τακτικών αποδοχών που ελάμβανε ο υπάλληλος κατά το χρόνο υπαγωγής του σε καθεστώς διαθεσιμότητας, μέχρι την κατά οποιοδήποτε τρόπο λήξη της διαθεσιμότητας.  Οι εισφορές αυτές, μετά τη θέση διαθεσιμότητα, υπολογίζονται στο ύψος των μειωμένων κατά 25% αποδοχών του υπαλλήλου που τέθηκε σε διαθεσιμότητα.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Τι θα ισχύσει με τους υπαλλήλους ΙΔΑΧ με αναπηρία, για τους οποίους κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου εκκρεμεί η έκδοση ή ανανέωση του πιστοποιητικού από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.);
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Eξαιρούνται από τη ρύθμιση του νόμου, με την επιφύλαξη της μεταγενέστερης έκδοσης πιστοποιητικού, με το οποίο θα πιστοποιείται  ποσοστό αναπηρίας κατώτερο αυτού που ορίζεται στο νόμο, οπότε καταλαμβάνονται αναδρομικά.
ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Υπάλληλοι ΙΔΑΧ, οι οποίοι κατά την πρόσληψή τους είχαν ενταχθεί στην κατηγορία ΔΕ και με απόφαση του αρμοδίου οργάνου, που έχει ήδη εκδοθεί κατά τη δημοσίευση του νόμου, έχουν μεταταγεί σε ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα,  καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση του νόμου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση με την προϋπόθεση να έχει ήδη εκδοθεί η απόφαση του αρμόδιου οργάνου (π.χ. υπηρεσιακό συμβούλιο).
ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Υπάλληλοι ΙΔΑΧ για τους οποίους κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μετάταξης ή απόσπασης σε άλλο φορέα οι οποίες διενεργούνται είτε μετά από πρωτοβουλία του υπαλλήλου είτε δυνάμει νόμου, υπάγονται στη ρύθμιση του παρόντος νόμου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, υπάγονται στη ρύθμιση του νόμου και προσμετρώνται στον φορέα προέλευσης.
ΕΡΩΤΗΣΗ 9: Τί ισχύει για τους υπαλλήλους ΙΔΑΧ, οι οποίοι  κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου τελούν σε αργία και παράλληλα ανήκουν στην κατηγορία υπαλλήλων που τίθενται σε διαθεσιμότητα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τίθενται σε διαθεσιμότητα, δηλ. καταργείται η θέση τους και  λαμβάνουν τις αποδοχές των υπαλλήλων που έχουν τεθεί σε αργία.
ΕΡΩΤΗΣΗ 10:Υπάλληλοι ΙΔΑΧ, οι οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου έχουν  υποβάλει  αίτηση συνταξιοδότησης, καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση του παρόντος νόμου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι και παράλληλα προσμετρώνται  για τον προσδιορισμό των κριτηρίων α, β, και γ.
ΕΡΩΤΗΣΗ 11: Στην περίπτωση της υποπαραγράφου Ζ.3. εσωτ. παράγραφοι 1 και 3,  πότε επέρχεται η επιβολή της αργίας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Για πειθαρχικά παραπτώματα που συντελούνται μετά την εφαρμογή του νόμου, η αργία επέρχεται αυτοδικαίως  από το χρόνο που συντελούνται οι προϋποθέσεις επιβολής της, και όχι από το χρόνο που εκδίδεται η σχετική διαπιστωτική πράξη.
Για πειθαρχικά παραπτώματα εκκρεμή κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, οι υπάλληλοι τίθενται σε καθεστώς αργίας με τη δημοσίευση του νόμου, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του, και όχι με την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης, η οποία  πρέπει να γίνει αμελλητί.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

1o βήμα:

Υπολογισμός αριθμού θέσεων ΔΕ ΙΔΑΧ Διοικητικού, Διοικητικού-Λογιστικού, Διοικητικού-Οικονομικού, Διοικητικών Γραμματέων που έχει ο φορέας.
Αφαιρούμε ΜΟΝΟ όσους έχουν τυχόν προσληφθεί με διαγωνιστική διαδικασία (βλ. ερώτηση 2).
Εδώ ΔΕΝ αφαιρούμε αποσπασμένους σε άλλο φορέα ή εξαιρούμενους.
Αν το νούμερο είναι ίσο ή πάνω από δέκα, αυτοί οι υπάλληλοι του φορέα καταρχήν εμπίπτουν στη διάταξη.

2ο βήμα:

Υπολογισμός του συνόλου των υπαλλήλων των συγκεκριμένων κλάδων ή ειδικοτήτων (δηλ. Διοικητικού, Διοικητικού-Λογιστικού, Διοικητικού-Οικονομικού, Διοικητικών Γραμματέων), ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας. Υπολογίζονται όλοι, μόνιμοι και ΙΔΑΧ. Εδώ αφαιρούμε όσους έχουν φύγει με απόσπαση από τον φορέα και προσθέτουμε όσους έχουν έρθει με απόσπαση, δηλ. υπολογίζεται το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται στην υπηρεσία.Τυχόν «διάθεση» προσωπικού δε λαμβάνεται υπόψη και οι διατεθειμένοι υπάλληλοι προσμετρώνται στον φορέα προέλευσης, δηλαδή σε αυτόν που ανήκουν οργανικά.
Αν έχω δηλαδή 100 υπαλλήλους των συγκεκριμένων κλάδων, έχουν φύγει με απόσπαση 8 και έχουν έρθει με απόσπαση 3, τότε 100 – 8 + 3=95.
Ο αριθμός που βρήκα στο πρώτο βήμα, υπολογίζω αν είναι κάτω από το 25% του αριθμού του 2ου βήματος. Αν είναι, οι υπάλληλοι αυτοί του φορέα καταρχήν εμπίπτουν στη διάταξη. Αλλιώς δεν εμπίπτουν.

3ο βήμα:

Υπολογισμός του συνόλου των υπαλλήλων του φορέα, ανεξαρτήτως διαφοροποίησης σε κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα. Υπολογίζονται όλοι, μόνιμοι και ΙΔΑΧ.  Για τις ανάγκες εφαρμογής της ρύθμισης αυτής, στο συνολικό αριθμό των τακτικών υπαλλήλων της υπηρεσίας ή του φορέα προσμετρώνται και όσοι δεν καταλαμβάνονται από τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (πχ. Διπλωματικοί υπάλληλοι, εκπαιδευτικοί, δικαστικοί λειτουργoί, μέλη ΔΕΠ, ένστολο προσωπικό, πυροσβέστες, λιμενικοί, κλπ). Εδώ αφαιρούμε επίσης όσους έχουν φύγει με απόσπαση από τον φορέα και προσθέτουμε όσους έχουν έρθει με απόσπαση(δεν υπολογίζεται μόνο το έκτακτο προσωπικό που υπηρετεί με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου καθώς και με συμβάσεις έργου). Αν έχω δηλαδή συνολικά 300 υπαλλήλους, έχουν φύγει με απόσπαση 15 και έχουν έρθει με απόσπαση 13, τότε 300 – 15 +13=298.
Τυχόν «διάθεση» προσωπικού δε λαμβάνεται υπόψη και οι διατεθειμένοι υπάλληλοι προσμετρώνται στον φορέα προέλευσης, δηλαδή σε αυτόν που ανήκουν οργανικά.
Ο αριθμός που βρήκα στο 1o βήμα, υπολογίζω αν είναι κάτω από το 10% του αριθμού του τρίτου βήματος. Αν είναι, οι υπάλληλοι αυτοί του φορέα οριστικά εμπίπτουν στη διαθεσιμότητα.

4ο βήμα:

Συμπληρώνουμε τους τρεις παραπάνω αριθμούς στην εφαρμογή apografi.gov.gr/kinitikotita. Στο πεδίο «αριθμός εξαιρέσεων», εγγράφουμε τον αριθμό όσων ατομικά εξαιρούνται, επειδή εμπίπτουν σε συγκεκριμένες εξαιρέσεις (βλ. ερώτηση 1).

5ο βήμα:

Αποδεσμεύουμε μόνο τους υπαλλήλους του 1ου βήματος, αφαιρώντας τους υπαλλήλους του 4ου βήματος. Αν δηλαδή στο 1ο βήμα υπολόγισα 12 υπαλλήλους και στο 4ο βήμα υπολόγισα ότι εξαιρούνται 4, αποδεσμεύω μόνο τους 8.


Πρώτη ανάγνωση: http://dimastin.blogspot.gr