Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2011

Ενημέρωση ΠΟΕ-ΟΤΑ για τις διατάξεις του Νόμου 4018

Αθήνα, 1 Νοεμβρίου 2011

Αριθμ. Πρωτ.: 1210


Προς:
 Συλλόγους-Μέλη
της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.


Συνάδελφοι,
Στο Νόμο 4018/2011 (Φ.Ε.Κ. – ΤΕΥΧΟΣ Α΄ - ΑΡΙΘΜ. ΦΥΛΛΟΥ 215/30-9-2011), «Αναδιοργάνωση του συστήματος αδειοδότησης για τη διαμονή αλλοδαπών στη χώρα υπό όρους αυξημένης ασφάλειας, ρυθμίσεις θεμάτων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών», που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή περιέχονται διατάξεις που αφορούν και τους εργαζόμενους των Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού.


Αναλυτικά οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στο Ν. 4018/2011 είναι:
Άρθρο 9 – παρ. 1 και 2:
«1. Για τις προϋποθέσεις άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (Κ.Δ.Α.Π.) και Παιδιών με Αναπηρία (Κ.Δ.Α.Π.-Μ.Ε.Α.), Κέντρων Ημερησίας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η.) και Βρεφονηπιακών Σταθμών Ολοκληρωμένης Φροντίδας (Β.Σ.Ο.Φ.), που λειτουργούν από τους δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου, εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις των αποφάσεων του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (Κ.Δ.Α.Π.) από Δημοτικές Επιχειρήσεις του άρθρου 277 και επόμενα του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Δ.Κ.Κ.), Διαδημοτικές Επιχειρήσεις, Ενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα» (Β΄1397/2001), «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία (Κ.Δ.Α.Π.-Μ.Ε.Α.) από Δημοτικές Επιχειρήσεις του άρθρου 277 και επόμενα του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Δ.Κ.Κ.), Διαδημοτικές Επιχειρήσεις και Ενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα» (Β΄1397), «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Ημερήσιας φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η.) από Δημοτικές Επιχειρήσεις του άρθρου 277 και επόμενα του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Δ.Κ.Κ.), Διαδημοτικές Επιχειρήσεις και Ενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα» (Β΄1397) και, αντίστοιχα, «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Σταθμών Ολοκληρωμένης Φροντίδας από Δημοτικές Επιχειρήσεις του άρθρου 277 και επόμενα του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Δ.Κ.Κ.), Διαδημοτικές Επιχειρήσεις, Ενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα» (Β΄1519/2002), όπως ισχύουν.
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες υφιστάμενη δομή Κ.Δ.Α.Π., Κ.Δ.Α.Π.-Μ.Ε.Α., Κ.Η.Φ.Η. και Β.Σ.Ο.Φ. που είχε ιδρυθεί και λειτουργεί στο πλαίσιο επιχείρησης Ο.Τ.Α. μεταφέρεται στον οικείο δήμο ή σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, συνεχίζει να λειτουργεί από τους φορείς αυτούς, βάσει της άδειας που είχε εκδοθεί για τη συγκεκριμένη δομή που μεταφέρεται στο δήμο ή στο νομικό του πρόσωπο δημοσίου δικαίου που αναλαμβάνει τη λειτουργία της.
          Με την παρ. 1 δίνεται λύση στο πρόβλημα των αδειών ίδρυσης  και λειτουργών των Δομών Κοινωνικής Προστασίας, όπως Κ.Δ.Α.Π., Κ.Δ.Α.Π.-Μ.Ε.Α., Κ.Η.Φ.Η., Βρεφονηπιακών Σταθμών κ.λ.π., καθώς και στην υλοποίηση των σχετικών συγχρηματοδοτούμενων κοινωνικών προγραμμάτων, τα οποία εκτελούνταν από Επιχείρηση του Ο.Τ.Α. και τώρα μεταφέρθηκαν σε Δήμους ή Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αυτών.
«2. Η παρ. 6α του άρθρου 41 του Ν. 3801/2009 αντικαθίστανται ως εξής:
          6α. Έως την έκδοση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των Παιδικών και των Βρεφονηπιακών Σταθμών που λειτουργούν ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των Δήμων ή μεταφέρθηκαν στους Δήμους, και πάντως όχι πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2013, θέση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας επέχει η συστατική τους πράξη. Εντός της ίδιας περιόδου είναι δυνατή η συνέχιση της λειτουργίας Παιδικού ή Βρεφονηπιακού Σταθμού από Δήμο μετά την κατάργηση του οικείου Ν.Π.Δ.Δ.
          β. Οι ρυθμίσεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1 του παρόντος εφαρμόζονται ανάλογα και επί Παιδικών, Βρεφικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών που λειτουργούν στο πλαίσιο επιχείρησης Ο.Τ.Α. και η λειτουργία τους μεταφέρεται σε υπηρεσία του Δήμου ή σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου αυτού».
          Με την παρ. 2 παρατείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2013 η προβλεπόμενη στο άρθρο 41, παρ.6α του Ν. 3801/2009 προθεσμία για την έκδοση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των υφιστάμενων Δημοτικών Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών που λειτουργούν ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και ορίζεται ότι θέση άδειας υπέχει, έως τότε, η συστατική τους πράξη.
          Εντός της ίδιας περιόδου είναι δυνατή η συνέχιση της λειτουργίας Παιδικού ή Βρεφονηπιακού Σταθμού από Δήμο μετά την κατάργηση του οικείου Ν.Π.Δ.Δ.
          Επίσης, προβλέπεται ότι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί που λειτουργούσαν από Επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. και είχαν λάβει άδεια ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, όταν μεταφέρονται σε Δήμο ή Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου αυτού, λειτουργούν βάσει της άδειας που είχαν λάβει.
Άρθρο 10 – παρ. 2:
«2. Στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 93 του Ν. 3852/2010 προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής:
          «Δημοτικοί σύμβουλοι Δήμων που είναι υπάλληλοι του Δημόσιου ή του Ιδιωτικού Τομέα και υπηρετούν ή κατοικούν σε Δημοτικές Κοινότητες που εκτείνονται στην περιφέρεια ενός νησιού δικαιούνται να απουσιάζουν από την εργασία τους για δύο (2) ημέρες, περιλαμβανομένης της ημέρας συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις αυτού».
          Με την παρ. 2 παρέχεται το δικαίωμα σε Δημοτικούς Συμβούλους που εργάζονται ή κατοικούν σε νησιά να απουσιάζουν από την εργασία τους για δύο (2) ημέρες, ώστε να διευκολύνονται στη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.
Άρθρο 11 – παρ. 1, 2, 3, 4, 5 και 6:
«1. Με απόφαση του αρμόδιου για διορισμό οργάνου μπορεί να ανατίθενται στους φύλακες σχολικών κτιρίων καθήκοντα φύλαξης κτιρίων, λοιπών εγκαταστάσεων και κοινόχρηστων χώρων των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων. Τα καθήκοντα αυτά ανατίθενται, όταν από την άσκησή τους δεν επηρεάζεται η φύλαξη των σχολικών κτιρίων. Τη σχετική βεβαίωση εκδίδει ο Διευθυντής του σχολείου».
          Με την ρύθμιση της παρ. 1 είναι δυνατή η ανάθεση στους Φύλακες Σχολικών Κτιρίων καθηκόντων φύλαξης κτιρίων, λοιπών εγκαταστάσεων και κοινοχρήστων χώρων των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων, μόνο στη περίπτωση που πλεονάζει το προσωπικό αυτό.
«2. Η παρ. 4 του άρθρου 45 του Ν. 3979/2011(Α΄ 138) αντικαθίσταται ως εξής:
          «Όπου στις διατάξεις του Ν. 3584/2007 (Α΄ 143) αναφέρεται η Δημαρχιακή Επιτροπή, στο εξής νοείται η Εκτελεστική Επιτροπή και όπου δεν υπάρχει ο Δήμαρχος.
Όταν επιλαμβάνεται η Εκτελεστική Επιτροπή, κατά τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου, συμμετέχουν στη σύνθεσή της με δικαίωμα ψήφου δύο (2) Δημοτικοί Σύμβουλοι της μειοψηφίας που ορίζονται από αυτή».
Με την παρ. 2 αναδιατυπώνεται η παρ. 4 του άρθρου 45 του Ν. 3979/2011, με την οποία προσδιοριζόταν ως αρμόδιο όργανο που επιλαμβάνεται θεμάτων του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, η Εκτελεστική Επιτροπή.
Στην ουσία πρόκειται για επανάληψη της διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 45 του Ν. 3979/2011 (Φ.Ε.Κ. – ΤΕΥΧΟΣ Α΄ - ΑΡΙΘΜ. ΦΥΛΛΟΥ 138/16-6-2011). Επειδή, όμως τα θέματα για τα οποία αποφαίνεται η Εκτελεστική Επιτροπή, αφορούν κυρίως πειθαρχικά ζητήματα υπαλλήλων, κρίθηκε στις περιπτώσεις αυτές αναγκαία η συμμετοχή, με δικαίωμα ψήφου, και δύο (2) Δημοτικών Συμβούλων της μειοψηφίας, ώστε το όργανο αυτό να διαθέτει περισσότερα εχέγγυα αντικειμενικής κρίσης.
Σε Δήμους που δεν διαθέτουν Εκτελεστική Επιτροπή, όπως συμβαίνει σε πολύ λίγους Νησιώτικους Δήμους, ορίζεται ως αρμόδιο όργανο ο Δήμαρχος.
«3. Αποφάσεις που έλαβε η Οικονομική Επιτροπή από την 1η Ιανουαρίου 2011 έως τη θέση ισχύ του παρόντος έγκυρες».
          Με την παρ. 3 καλύπτεται το διάστημα που η Οικονομική Επιτροπή είχε επιληφθεί σχετικών ζητημάτων πριν την ισχύ του Ν. 3979/2011.
«4. Στις παραγράφους 1α και 4 του άρθρου 246 του Ν. 3852/2010, καθώς και στις παραγράφους 1 του άρθρου 45 και του άρθρου 58 του Ν. 3979/2011 διαγράφονται οι λέξεις «αντίστοιχες» ή «αντίστοιχη».
          Στην παρ. 1β του άρθρου 246 του Ν. 3852/2010 και στην παρ. 2 του άρθρου 58 του Ν. 3979/2011 προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής:
Ο μετατασσόμενος πρέπει να έχει τα τυπικά προσόντα της θέσης στην οποία μετατάσσεται».
          Σύμφωνα με τη Νομοθεσία η μετάταξη υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ Βαθμού διενεργείται σε αντίστοιχες κενές οργανικές θέσεις. Πολλοί φορείς υποδοχής αν και έχουν ανάγκη για κάλυψη θέσεων υπαλλήλων από μετάταξη, δεν ικανοποιούν τις ανάγκες τους γιατί η αντιστοιχία της θέσης, κατά κλάδο και ειδικότητα, αποτελεί τροχοπέδη, δεδομένου ότι μπορεί να μην υπάρχει αντίστοιχη κενή οργανική θέση σε αυτούς.
          Για το λόγο αυτό, κρίθηκε απαραίτητη με την παρ. 4 η διαγραφή της λέξης «αντίστοιχες», από τις σχετικές διατάξεις, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα κάλυψης με μετάταξη θέσεων φορέων από υπαλλήλους, οι οποίοι κατέχουν τα τυπικά προσόντα της θέσης στην οποία ζητούν να μεταταγούν.
«5. Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 159 του Ν. 3584/2007 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
          Ο υπάλληλος με αίτησή του, που υποβάλλεται έξι (6) μήνες πριν από τη συμπλήρωση τριάντα πέντε (35) ετών πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας, καθώς και του ορίου ηλικίας υποχρεωτικής αποχώρησης, μπορεί να ζητήσει να παραμείνει στην υπηρεσία έως τρία (3) επιπλέον έτη και έως τη συμπλήρωση κατ΄ ανώτατο όριο του 65ου έτους ηλικίας.
          Κατά την πρώτη εφαρμογή της διάταξης η αίτηση υποβάλλεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση του Νόμου αυτού.
          Δυνατότητα ασκήσεως του ανωτέρω δικαιώματος έχουν και όσοι έχουν αυτοδικαίως απολυθεί από 1ης Ιουνίου 2011».
          Με την παρ. 5 παρέχεται και στου υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού η δυνατότητα παραμονής στην υπηρεσία πέραν του 60ου έτους της ηλικίας τους, έως τρία (3) επιπλέον έτη και μέχρι την συμπλήρωση του ανώτατου ορίου του 65ου έτους της ηλικίας τους. Με την ανωτέρω ρύθμιση η σχετική διάταξη που έχει περιληφθεί στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. επεκτείνεται και στους υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού και εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής αύξησης των ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση των ασφαλισμένων όλων των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης. Παράλληλα προβλέπεται μεταβατικού χαρακτήρα ρύθμιση, κατά την πρώτη εφαρμογή της διάταξης, για να μην αποκλειστούν εργαζόμενοι, οι οποίοι συμπληρώνουν ή συμπλήρωσαν τα 35 έτη υπηρεσίας πρόσφατα και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο είχαν ή έχουν τη δυνατότητα υποβολής της σχετικής αίτησής τους απέχει εξαιρετικά λίγο από το χρόνο έναρξης ισχύος της εν λόγω διάταξης, (η διάταξη αυτή με το Ν.4024/2011 καταργήθηκε).
«6. Συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου Μερικής Απασχόλησης του Ν. 3250/2004, όπως ισχύει, που συνήφθησαν κατόπιν των με αριθμούς 1/2009 και 2/2009 αποφάσεων της Επιτροπής του άρθρου 5 του Ν. 3250/2004 και ήταν ενεργές την 30η Απριλίου 2011 παρατείνονται έως τη συμπλήρωση συνολικού χρόνου απασχόλησης δεκαοχτώ (18) μηνών. Σε περίπτωση λύσης των συμβάσεων αυτών την 30η Απριλίου 2011 ή σε ημερομηνία μεταγενέστερη αυτής, οι ως άνω συμβάσεις δύνανται να επανασυναφθούν με διάρκεια ίση με το χρόνο που απομένει μέχρι τη συμπλήρωση συνολικής απασχόλησης δεκαοχτώ (18) μηνών».
          Με την παρ. 6 νομοθετήθηκε η 18μηνη διάρκεια για όλες τις συμβάσεις Ορισμένου Χρόνου Μερικής Απασχόλησης, για την παροχή υπηρεσιών Κοινωνικού χαρακτήρα σύμφωνα με το Ν. 3250/2004, σε 8.334 εργαζόμενους των Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού με καταληκτική ημερομηνία λήξης των Συμβάσεων την 30-4-2011. Η διάταξη κρίθηκε αναγκαία, διότι σε ορισμένους Ο.Τ.Α. λόγω καθυστερημένης υπογραφής τους εξαιτίας της απαγόρευσης των διαδικασιών των προσλήψεων που επήλθε με την προκήρυξη των Εθνικών Εκλογών του 2009, δεν συμπλήρωσαν το 18μηνο μέσα στην ως άνω καταληκτική ημερομηνία.
Άρθρο 12 – παρ. 1:
«1. Επιτρέπεται η τμηματική πληρωμή υποχρέωσης Δήμου ή Περιφέρειας, για το συνολικό ποσό της οποίας έχει εκδοθεί ένα μόνο φορολογικό στοιχείο, με περισσότερα του ενός χρηματικά εντάλματα.
    Στην περίπτωση αυτή, τα πρωτότυπα δικαιολογητικά επισυνάπτονται στο πρώτο χρηματικό ένταλμα και στα επόμενα σημειώνεται παραπομπή στα στοιχεία του εντάλματος, στο οποίο έχουν επισυναφθεί τα πρωτότυπα δικαιολογητικά.
   Εάν τα δικαιολογητικά έχουν επισυναφθεί σε χρηματικό ένταλμα προηγούμενου οικονομικού έτους, δεν γίνεται παραπομπή κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, αλλά επισυνάπτονται στο ένταλμα φωτοαντίγραφα των δικαιολογητικών, πάνω στα οποία σημειώνονται τα στοιχεία του εντάλματος, όπου έχουν επισυναφθεί τα πρωτότυπα αυτών».
          Με την παρ. 1 καθίσταται δυνατή από το Νόμο η τμηματική πληρωμή υποχρέωσης (μερική ενταλματοποίηση) Δήμου, για το συνολικό ποσό της οποίας έχει εκδοθεί ένα μόνο φορολογικό στοιχείο (όπως τιμολόγιο προμηθευτή), με περισσότερα του ενός χρηματικά εντάλματα. Η παροχή αυτής της δυνατότητας κρίθηκε επιβεβλημένη λόγω και της δυσχερής οικονομικής συγκυρίας των Δήμων, όσο και στην οικονομική κατάσταση των προμηθευτών.

Συνάδελφοι,
Παρακαλείστε για την ενημέρωση των συναδέλφων αλλά και των αρμοδίων υπηρεσιακών παραγόντων του Δήμου σας για τις ρυθμίσεις που αναφέρονται παραπάνω. Το πλήρες κείμενο του Νόμου 4018/2011 μπορείτε να το αναζητήσετε στην ιστοσελίδα της Ομοσπονδίας (http:www.poeota.gr) και στην κατεύθυνση ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ → ΝΟΜΟΙ.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
  Ο Πρόεδρος     Ο Αναπλ. Γεν. Γραμματέας

Θέμης Μπαλασόπουλος       Γιάννης Τσούνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου